Groot Landelijk Event

Aanmelden

De rol van eiwit en beweging bij het behoud van spiermassa en spierkracht (focus of leeftijd 50+)

Parallelsessie 15 juni: 20.15 - 20.45 uur

dr.ir. Hinke Kruizenga, diëtist-onderzoeker, projectleider expertisecentrum Voeding & Beweging

Ik ben single, 56 jaar oud en moeder van twee kinderen (23 en 25 jaar). Na een carrière in de financiële wereld heb ik me omgeschoold tot holistisch therapeut. De focus op verlies en rouw kwam o.a. na het overlijden van mijn man en een hartsvriendin. Nog meer verliezen, jaren van rouw, gegevens verzamelen, onderzoek en analyse hebben geleid tot een nieuw rouwmodel: het ©Stappenplan voor een gezond rouwproces. Ik schreef de boeken: Effectief Rouwen om Voluit te Leven, en ik ontwikkelde een ©Thuis-traject voor rouw. Ik ga uit van de kracht, moed en wijsheid van ieder mens om mee te bewegen met de veranderingen in het leven. Ik zie gezonde rouw als een kans voor bewustwording en persoonlijke ontwikkeling. Deze visie is basis van mijn bedrijf waarin ik persoonlijk (rouw)inzicht bied en lezingen geef.


Bij het ouder worden nemen spierkracht en spiermassa langzaam af. Hoe kun je dit zoveel mogelijk beperken door middel van voeding en beweging?

Deelnemers leren:
- Wat de eiwitaanbevelingen en beweegadviezen voor ouderen zijn.
- Of hierbij verschillen zijn tussen de leeftijdscategorieën 50-65 en 65+.
- Wat de aanbevelingen voor subgroepen van ouderen zijn, bijvoorbeeld kwetsbare ouderen en ondervoede ouderen.
- Wat is de huidige eiwitinname is van deze groepen en hoe kun je dit kunt verhogen.
- Hoe je eiwitinname het beste kunt verdelen over de dag.
- Wat de rol van eiwitkwaliteit is bij het behoud/opbouw van spieren.